Sekarang ni offroad bukan sekadar hobi. Ada yang offroad sebab perlu ke tempat kerja. Tips memilih tayar offroad juga kenala tau. Macam aku ni la, offroad sebab nak pergi sekolah mengajar. Perjalanan sepenuhnya jalan balak. Jadi aku kongsikan 5 ilmu tentang tayar yang wajib offroader tahu sebelum meredah jalan balak tu.
1. Tayar Spare
Kalau korang nak tau, biasanya kereta ada 1 tayar spare kan. Tu yang tergantung kat bawah bucket Mr FK aku. Tapi sebenarnya 1 tayar spare tak cukup. Aku tambah sebiji lagi yang dah siap pasang kat rim. Rim dan tayar secondhand je la. Tak perlu rim cantik dah tayar MT. Tayar biasa pun ok. Kenapa wajib ada 2 tayar spare?
Pernah haritu terjadi satu tayar aku bocor. So aku tukarla dengan satu tayar spare. Tengah drive tu aku terfikir, kalau la tiba-tiba tayar yang aku pakai tu pulak bocor. Kan bagus ada satu lagi spare. Mana ada bengkel tayar dekat hutan. Jadi paling selamat sediakan 2 tayar spare. Macam aku, simpan dalam bucket pastu kunci pakai rantai. Sekarang dah upgrade sikit aku simpan atas roofrack. Nak bergaya la konon.
2. Jenis Tayar
Selain tayar spare, kenala jugak pandai pilih tayar. Tayar yang aku pernah pakai Corsa MT, Archilles MT dan Sekarang Bridgstone Dueller MT. Semua sekali aku bagi 5 bintang. Sesuai atas jalan tar pastu sesuai jugak untuk jalan lumpur. Kebetulan semua tayar tu made in Indonesia. Tahan la jugak, guna 2 tahun baru habis bunga.
Geng-geng aku ada jugak yang guna Mudstar MT, GT Radial MT macam adventuro dan savero. Diorang komen pun ok. Kalau pilih tayar tu aku pilih yang mampu milik. Rim 16 , lebar 245, tinggi 75.
Kalau R 15 agaknya perlu lift up la sikit kereta korang. Rim lebar 10 jj pun aku rasa kena lift up jugak. Pasni la aku cerita tentang rim.
Kalau dah expert tu, pakai tayar AT boleh jugak. Sedang-sedang kasar. Jangan korang rembat tayar HT, tu kan highway terrain. Aku tengok dah macam takda bunga, bahaya tu.
Pilih tayar MT je. Kurangkan risiko hilang kawalan 80% masa offroad.
3. Tekanan Tayar
Ni lagi satu perkara penting korang kena tahu. Perjalanan offroad ke skolah aku memang berbatu dan berlumpur. Jadi, tekanan tayar mestilah sesuai. Biasanya aku pam tayar depan 29 dan belakang 27. Itu pun kalau tak bawa banyak barang. Kalau kereta sarat dengan barang, aku pam depan 30 belakang 29.
Aku dah pernah cuba lebih dari 30 tekanan tayar. Teruk bila langgar batu. Macam kena goncang ala-ala goyang inul. Satu lagi, masa jalan berlumpur dan licin aku dapat rasa tekanan tayar rendah lebih kuat cengkaman. Tapi ingat, jangan kurang dari 25. Rosak bunga tayar korang. Pernah aku buang angin tayar sampai 25 gara-gara terkubur atas tanah runtuh. Lepas kurangkan angin baru la boleh lepas. Kalau tak duduk la aku sana tunggu kereta lain. Itupun kalau ada la.
4. Pam Tayar
Pam tayar aku selalu bawa. Aku sorok kat bawah tempat duduk. Mana la tau tayar bocor lagi tengah jalan. Aku beli yang murah je, pam kaki yang selalu guna pam motosikal. Kalau nak guna pam jenis ni kena ada teknik. Korang mesti jek naik kereta yang macam biasa korang buat masa nak tukar tayar. Sebab, pam ni tak kuat. Pam ni boleh pam sampai 20 dps je. Cukup rasanya untuk pergi bengkel pastu tampal.
Pilih tampalan yang berkualiti, RM 20 aku bayar haritu. Tokey tu cakap boleh guna sampai tayar botak.
Ada jugak pam jenis mahal yang boleh korang beli. Ada tu yang guna elektrik. Mahal sikit tapi senang la kerja korang. Kalau malas pam tayar, sedia je 2 spare tayar.
5. Rim Tayar
Akhir sekali korang mesti pilih rim yang sesuai. Sekarang kereta dah hampir semua guna rim aloi. Ada jugak rim aloi yang sesuai, ada yang tidak. Jenis yang tak berapa sesuai yang guna batang kecil-kecil. Senang patah, senang bengkok. Kalau nak sangat cari yang berjenama macam raguna atau mana-mana rim buatan jepun. Mahal tapi tahan lasak.
Rim aloi yang terbaik berbentuk mangkuk. Korang tengok la, lori pun pakai rim mangkuk. Kuat la tu. Rim besi paling sesuai walaupun tak hensem sangat. Rim besi terbukti kuat dan lebih berat. Bila lebih berat makin stabil la kereta masa offroad. Harga pun sedikit murah.
Satu lagi pesanan aku, jangan lupa cabut cap @ penutup rim aloi korang masa offroad. Cap tu mudah tercabut. Pernah sebiji cap aku hilang, cari kat kedai memang takda. So lebih baik buka. Nanti di bandar baru pasang. Di hutan sapa nak tengok. Paling-paling monyet tepi jalan.
Aku harap semua yang aku share tadi berguna untuk geng offroader luar sana.
No comments:
Post a Comment